Gör nya saker varje dag

Omväxling
Det kan vara bra att få då man har tråkigt. Åk till exempel inte samma väg till skolan varje dag, eller sitt inte på samma plats i bussen varje gång. Testa något nytt!
Tala med en gamling i bussen och fråga hur han/hon mår och så får du kanske höra en lång historia om "när JAG var med i kriget..."

En gång talade jag och en kompis med en gammal mummu (= mormor på finska) och hon berättade hur någon slagit tänderna ur henne och hamnat i fängelset. Gissa om det var tufft att lyssna på!

Ja, men hur som helst - gör dagen gladare genom omväxling:
  1. Sitt på café och ät något helt nytt
  2. Gå en sväng runt i staden och titta på gamla vackra byggnader
  3. Läs en tidning du aldrig trodde du skulle läsa
  4. Le åt en främling och ge en komplimang
  5. Lär dig ord på nya språk
Här kommer några roliga ord på finska åt er svenskar:
PÖLLÖ = uggla
PUPU = kanin
PÖLÖ = typ lite virrig i huvudet
JA SILLÄ SIPULI = och där med basta (betyder egentligen "och där med lök")



ser det inte vackert ut

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag är en finsk flicka som är 15 år och skriver om mat, musik, kläder, vardagen, hälsa med mera. Skriv något roligt till mig så jag blir glad. Klicka "Skriv kommentar här" längst ner på inlägget och låt fantasin flöda i kommentarsrutan! Man behöver inte vara inloggad för att kommentera.
RSS 2.0